جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه
خانه / چهارده معصوم / امام سجاد علیه السلام / با صحیفه سجادیه آشنا شویم

با صحیفه سجادیه آشنا شویم

علی بن حسین بن علی علیهم السلام چهارمین امام شیعیان، در سال ۳۸ هجری ‏قمری، روز سوم شعبان دیده به جهان گشود. نام مادرش شهربانو، «شهر بانویه‏» «شاه ‏زنان‏» و…، و مشهورترین القاب آن حضرت «زین العابدین‏» و «سجاد» می‏باشد. ‏

دوران کودکی را در مدینه سپری کرد، و مدت دو سال از امامت جدش، امیرمؤمنان علیه ‏السلام و ده سال از امامت عمویش، امام حسن مجتبی علیه السلام و ده سال از امامت ‏پدر بزرگوارش، امام حسین علیه السلام را درک نمود. (۱) ‏

در محرم سال ۶۱ هجری قمری در جریان قیام امام حسین علیه السلام، در سرزمین ‏کربلا حضور داشت و پس از آن فاجعه دردناک به امامت رسید و با توجه به وضعیت زمان و ‏اختناق حاکم در آن دوران، اقدام به یک سلسله برنامه‏های ارشادی و فرهنگی و مبارزات ‏غیرمستقیم نمود، بدون آنکه حساسیت‏حکومتها را برانگیزد و فعالیتهایی انجام داد که ‏مهم‏ترین آنها عبارتند از: ‏

‏۱٫ زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و رساندن پیام آن به مردم آن زمان

‏۲٫ پند و ارشاد امت

‏۳٫ تبیین معارف از طریق دعا و مناجات


کتابهای منسوب به امام سجاد علیه السلام

دوران امام سجاد علیه السلام، با توجه به برنامه‏های پیش گفته حضرت، طلیعه ‏درخشش فرهنگ تشیع شمرده می‏شود و حدیث و دعا رونقی دیگر می‏یابد. ‏

در این دوره، آثار مکتوب بر جای مانده از امام سجاد علیه السلام بسیار است. ‏

در شمارش نوشته‏های به‏جا مانده از این امام همام به کتبی بر می‏خوریم که برخی از ‏آنها از این قرار است: ‏

‏۱٫ صحیفه سجادیه; (که مقاله حاضر، در ادامه به معرفی این اثر می‏پردازد). ‏

‏۲٫ مناسک الحج: یکی دیگر از کتب آن حضرت است که فرزندان آن حضرت این کتاب را نقل ‏کرده‏اند و در بغداد نیز به چاپ رسیده است. (۲) ‏

‏۳٫ رساله حقوق: از دیگر آثار گرانسنگ آن حضرت که جامع آداب سلوک فردی و اجتماعی ‏است و محور شرح و بسط زیادی قرار گرفته است، رساله حقوق آن حضرت است. (۳) ‏

‏۴٫ الجامع فی الفقه: عنوان یکی دیگر از آثار آن حضرت است که ابوحمزه ثمالی نقل کرده ‏است. (۴) ‏

‏۵٫ صحیفه الزهد: کتاب دیگری است که توسط ابوحمزه ثمالی نقل شده است. (۵) ‏

‏۶٫ کتاب دیگری که توسط داود بن عیسی از آن حضرت نقل شده، کتاب حدیثی است که ‏امام سجاد علیه السلام آن را گردآوری نموده است. (۶) ‏

‏۷٫ کتاب علی بن الحسین علیه السلام: عنوان کتاب دیگری است که در ضمن مصادر از ‏آن یاد شده است. (۷) ‏

آنچه در پیش رو دارید، قدمی است در معرفی صحیفه سجادیه، بدان امید که جامعه ما، ‏مخصوصا جوانان عزیز با این کتاب آشنایی بیشتری پیدا کنند و از دریای معرفت آن، ‏گوهرها به دست آورند، و دنیا و آخرت خویش را با انس گرفتن با آن برای همیشه آباد ‏کنند. ‏

صحیفه سجادیه را بشناسیم

 ‏مدت سیزده قرن است که کتاب صحیفه سجادیه مونس بزرگان زهاد و صالحان و مرجع و ‏ملجا مشاهیر علما و مصنفان بوده و هست. برای آشنایی با این گنج معنوی بحث را در ‏چند بخش پی می‏گیریم. ‏

 
الف) سند صحیفه ‏

از نظر سندی، صحیفه سجادیه در حد تواتر بلکه فوق آن است، شیخ آقا بزرگ تهرانی در ‏این باره می‏گوید: «الصحیفه الاولی المنتهی سندها الی الامام زین العابدین… و هی من ‏المتواترات عند الاصحاب لاختصاصها بالاجازه والروایه فی کل طبقه وعصر… ; (۸) ‏

صحیفه اولی که سند آن به امام زین العابدین علیه السلام می‏رسد… از متواترات [و ‏قطعیات] نزد اصحاب است; چرا که از ویژگی آن، این است [که تمام اصحاب از اساتید ‏خود] اجازه نقل آن را در تمام طبقات [رجالی] و در تمام عصرها گرفته‏اند.» کار شهرت ‏سند صحیفه به جایی رسیده که مرحوم محمد تقی مجلسی ادعا نموده است که او در ‏نقل و روایت صحیفه یک میلیون سند دارد. (۹) و همین طور شیخ محمد بن نعمان مفید ‏‏(م‏۴۱۳) در ارشاد و علی بن محمد خزاز قمی، شاگرد صدوق بن بابویه (م‏۳۸۱) و احمد ‏بن عیاشی (م‏۴۰۱) و ابوالفضل شیبانی، و…. آن را نقل نموده‏اند، و از علمای اهل سنت ‏نیز، ابن جوزی در خصائص الائمه، و حافط سلیمان بن ابراهیم القندوزی (م ۱۲۹۴) در ‏ینابیع الموده از صحیفه اسم برده، بخشهایی از دعای آن را نقل نموده‏اند. (۱۰) ‏

ابوالفضل شیبانی سندش به این صورت است: حدیث کرد ما را عامربن عیسی بن عامر ‏سیرافی در مکه در سال ۳۸۱، و گفت: حدیث کرد مرا ابو محمد حسن بن محمد بن ‏یحیی بن حسن بن جعفر بن عبیدالله بن حسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام، ‏گفت: حدیث کرد مرا پدرم و او از عمیر بن متوکل، او از پدرش متوکل بن هارون و او از ‏یحیی بن زید، پس از شهادت پدرش در حالی که به سوی خراسان در حرکت‏بود و مردی ‏را به پایه و عقل او ندیدم…. که او صحیفه کامله‏ای را که دعاهای علی بن الحسین علیه ‏السلام در آن بود، به من نشان داد. (۱۱) ‏

گذشته از کتب تاریخی و رجالی، هیچ کتاب دعای معتبری از دعاهای صحیفه سجادیه ‏خالی نیست، مانند:

 
۱٫ «مصباح المتهجد» شیخ طوسی (۳۸۵ – ۴۶۰). ‏

‏۲٫ «سلوک الحزین‏» قطب الدین بن سعید بن هبه الله راوندی (م‏۵۷۳) که کتابش مشهور ‏به «دعوات الراوندی‏» می‏باشد. ‏

‏۳٫ «اختیار المصباح‏» از سید علی بن حسین بن باقی. ‏

‏۴٫ «اقبال و جمال الاسبوع و فتح الابواب‏» سید رضی الدین علی بن طاووس (م‏۵۸۹). ‏

‏۵٫ «زوائد الفوائد» ابوالقاسم علی بن رضی الدین. ‏

‏۶٫ «البلد الامین‏» ابراهیم بن علی کفعمی (م. ۸۶۸) و…. ‏

 

از همه آنها گذشته، علامه مجلسی اول، به نقل آیت الله مرعشی نجفی، در بسیاری از ‏اجازات خود اشاره کرده که او صحیفه را شفاها و بلاواسطه از حضرت حجه بن الحسن ‏صاحب الزمان علیه السلام نقل می‏کند. مجلسی می‏گوید: ‏

‏«در بین خواب و بیداری دیدم که گویا در مسجد جامع عتیق اصفهان ایستاده‏ام و حضرت ‏مهدی علیه السلام نیز ایستاده بود. من چند مسئله را که برایم مشکل شده بود، از ‏محضر آن حضرت پرسیدم، پس جواب آن را برایم بیان فرمود. آنگاه از کتابی که به آن عمل ‏کنم سؤال کردم و آن حضرت مرا به مولانا محمد التاج حواله داد و من [نزد او رفتم] و از او ‏کتابی گرفتم، به نظرم آمد که آن کتاب دعا بود، پس آن را بوسیدم و بر چشم نهادم، ولی ‏وقتی به خویش آمدم [و از خواب بیدار شدم] آن کتاب را در دست‏خود نیافتم، پس تا صبح ‏گریه کردم، فردای آن روز به دنبال «محمد تاج‏» راه افتادم تا رسیدم به «دارالبطیخ‏»، مرد ‏صالحی را که آقا حسن نام و «تاجا» لقب داشت دیدم، به او سلام کردم، او مرا فرا خواند ‏و به کتابخانه خود برد، اولین کتابی که به دست من داد، همان کتابی بود که در خواب ‏دیده بودم، آنگاه شروع نمودم به گریه و گفتم همین کتاب مرا بس است. و از آنجا به نزد ‏شیخ محمد مدرس رفتم و به مقابله آن نسخه با نسخه‏ای که جد پدر محمد مدرس از ‏روی نسخه شهید نوشته بود، پرداختم. دیدم نسخه‏ای که حضرت صاحب الزمان به من ‏مرحمت فرموده بود، درست مطابق نسخه صحیفه شهید می‏باشد. (۱۲) ‏

 
ب) نامهای صحیفه سجادیه ‏

معروف است که «صحیفه سجادیه‏» پس از قرآن و نهج البلاغه بزرگ‏ترین گنجینه گرانبهای ‏حقایق و معارف الهی به شمار می‏رود و به نقل شیخ آقا بزرگ تهرانی به آن «اخت ‏القرآن‏»: خواهر قرآن، «انجیل اهل بیت‏»، «زبور آل محمد» و «صحیفه کامله‏» نیز گفته ‏می‏شود، (۱۳) و قندوزی نیز چنین تعبیر نموده است: ‏

‏«فی ایراد بعض الادعیه والمناجاه التی تکون فی الصحیفه الکامله للامام الهمام زین ‏العابدین… وهی زبور اهل البیت الطیبین علیهم السلام; (۱۴) در بیان بعضی دعاها و ‏مناجاتهایی که در صحیفه کامله امام زین العابدین علیه السلام آمده است… و آن زبور ‏اهل بیت پاک است.» ‏

و علت اینکه آن را «صحیفه کامله‏» نامیده‏اند، این است که در نزد طایفه «زیدیه‏» از ‏صحیفه نسخه‏ای هست که کامل نیست، بلکه در حدود نصف صحیفه موجود می‏باشد. ‏به این جهت، به صحیفه موجود [در دست‏شیعیان دوازده امامی] صحیفه کامله گفته ‏شده است. (۱۵) ‏
حضرت سجاد

ج) شرحهای صحیفه ‏

مرحوم علامه «شیخ آقا بزرگ تهرانی‏» در کتاب الذریعه در حدود پنجاه شرح – غیر از ‏ترجمه‏ها – بر صحیفه سجادیه نام برده است. (۱۶) ‏

علاوه بر این شرحها، گروهی از دانشمندان گذشته و معاصر، ترجمه‏های متعددی (۱۷) بر ‏صحیفه نگاشته‏اند، که در این بخش به عنوان نمونه به برخی شرحها اشاره می‏کنیم: ‏

‏۱٫ «الازهار اللطیفه فی شرح مفردات الصحیفه‏»، تالیف سید علامه محمد رضا اعرجی ‏حسینی. ‏

‏۲٫ شرح میرزا محمد مشهدی جمال الدین طوسی صاحب دقائق التنزیل. ‏

‏۳٫ شرح محمد علی بن محمد نصیر چهاردهی رشتی (م ۱۳۳۴)، صاحب کتاب «شرح ‏الوقت و القبله‏». ‏

‏۴٫ شرح سید افصح الدین محمد شیرازی. ‏

‏۵٫ شرح مولا تاج الدین مشهور به (تاجا). ‏

‏۶٫ شرح مفتی، میر محمد عباس جزائری (م ۱۳۰۶). ‏

‏۷٫ شرح مولی حبیب الله کاشانی. ‏

‏۸٫ شرح ابن مفتاح ابوالحسن عبدالله بن ابی القاسم بن مفتاح الزیدی الیمنی. ‏

‏۹٫ شرح مولی خلیل قزوینی. ‏

‏۱۰٫ شرح آقا هادی ابن مولا صالح مازندرانی. ‏

‏۱۱٫ شرح مولا محمد طاهر بن حسین شیرازی. ‏

‏۱۲٫ شرح سید محسن بن قاسم بن اسحاق صنعانی یمنی زیدی از علمای قرن ۱۳٫ ‏

‏۱۳٫ شرح سید محسن بن احمد شامی حسنی یمنی زیدی (متوفای ۱۲۵۱). ‏

‏۱۴٫ شرح سید جمال الدین کوکبانی یمنی الاصل ساکن هند (م ۱۳۳۹). (۱۸) ‏

 
د) مستدرکات صحیفه ‏

عده‏ای از علما و دانشمندان مستدرکاتی بر صحیفه نوشته‏اند. ‏

مقصود از این مستدرکات، دعاهای منسوب به حضرت سجاد علیه السلام است که در ‏صحیفه کامله نیامده است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‏شود: ‏

‏۱٫ «صحیفه ثانیه‏»، تالیف شیخ محمد بن حسن الحر العاملی، صاحب وسائل الشیعه. ‏

‏۲٫ «صحیفه ثالثه‏»، گردآوری شده توسط مورخ و رجالی معروف، میرزا عبدالله افندی، ‏صاحب کتاب ریاض العلمأ. ‏

‏۳٫ «صحیفه رابعه‏»، تالیف محدث میرزا حسین نوری طبرسی. ‏

‏۴٫ «صحیفه خامسه‏»، علامه محسن امین حسینی عاملی. ‏

‏۵٫ «صحیفه سادسه‏»، تالیف شیخ محمد باقر بن محمد حسن بیرجندی قائینی. ‏

‏۶٫ «صحیفه سابعه‏» که توسط شیخ هادی بن عباس آل کاشف الغطأ نجفی، صاحب ‏کتاب مستدرک نوشته شده است. ‏

‏۷٫ «صحیفه ثامنه‏»، تالیف حاج میرزا علی حسینی مرعشی شهرستانی حائری. ‏

‏۸٫ «ملحقات صحیفه‏»، مؤلف آن شیخ محمد، معروف به تقی زیابادی قزوینی می‏باشد که ‏از شاگردان برجسته مرحوم شیخ بهایی بوده و ملحقات را در سال ۱۰۲۳ به پایان رسانده ‏است. (۱۹) ‏

 
ه). جایگاه صحیفه نزد علما ‏

دعاهای صحیفه علاوه بر حسن بلاغت و کمال فصاحت از علوم الهی و معارف یقینی ‏برخوردار است که عقلها در مقابل آن رام است و فحول علما در مقابل آن سر تسلیم و ‏خضوع فرود آورده‏اند. ‏

این حقیقت‏برای صاحبدلان حقیقت‏بین بانگاهی به صحیفه آشکار می‏گردد; زیرا عبارات ‏صحیفه خود بیانگر آن است که فوق کلام مخلوق و پایین‏تر از کلام خالق است; لذا هم از ‏دسترس اوهام جاعلان برتر و بالاتر است و هم علما و بزرگان سخت‏بدان توجه و از آن ‏ستایش کرده‏اند که به نمونه‏هایی اشاره می‏شود: ‏
 

‏۱٫ ابن شهر آشوب (م‏۵۸۸) در کتاب مناقب خود می‏گوید: «وقتی در بصره نزد یکی از بلغأ ‏از فصاحت صحیفه کامله سخن به میان آمد، او گفت: من هم می‏توانم مانند آن را بر شما ‏املأ و بیان کنم. آنگاه قلم برداشت و سر به زیر افکند [و هیچ جمله‏ای نتوانست‏به زبان ‏آورد] و در همان حال سرافکندگی از دنیا رفت. (۲۰) » ‏
 

‏۲٫ در سال ۱۳۵۳ ه. ق مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله نسخه‏ای از ‏صحیفه سجادیه را برای طنطاوی، دانشمند اهل سنت و مؤلف تفسیر طنطاوی (مفتی ‏اسکندریه) به «قاهره‏» فرستاد. وی پس از دریافت و تشکر از چنان هدیه‏ای گرانبها و ‏ستایش فراوان در پاسخ نوشت: «این از بدبختی ماست که تاکنون بر این اثر گرانبهای ‏جاوید که از مواریث نبوت است، دست نیافته بودیم، من هر چه در آن می‏نگرم آن را از ‏گفتار مخلوق برتر و از خالق پایین‏تر می‏یابم. (۲۱) » ‏

تعجب از این مفسر معاصر است که لااقل به منابع اهل سنت‏به دقت توجه نکرده; چرا که ‏امثال قندوزی قسمتهایی از صحیفه سجادیه را در کتابهای خود نقل نموده‏اند. (۲۲) ‏

 
‏۳٫ از میرزا هادی مشهدی ذاکر نقل شده که ابن جوزی در «خصائص الائمه‏» چنین گفته ‏است: «اگر امیرالمؤمنین علی علیه السلام نبود، توحید مسلمانان و عقاید ایشان کامل ‏نمی‏شد; زیرا آنچه پیغمبر اکرم بیان فرمود، اصول عقاید و فروع مهم دین بود، ولی دقائق ‏عقائد را [همچون صفات ذات و فعل، و عینیت صفات با ذات را] مسلمانان مدیون و ریزه ‏خوار خوان نعمت امیرالمؤمنین علیه السلام و شاگردان او می‏باشند…»، آنگاه درباره امام ‏سجاد علیه السلام می‏گوید: «علی بن الحسین زین العابدین در املأ و انشأ و ‏کیفیت‏سخن گفتن و خطاب و عرض حاجت‏به پیشگاه الهی بر مسلمین حق تعلیم دارد; ‏زیرا اگر آن حضرت نبود، مسلمانان آیین سخن گفتن و عرض حوائج‏خود را به خدای متعال ‏نمی‏دانستند; لذا آن امام به مردم آموخت که هنگام استغفار چگونه با خدا سخن بگویند و ‏در موقع درخواست‏باران رحمت‏با چه زبانی از خداوند نزول باران بخواهند، و زمان ترس از ‏دشمن چگونه به خدا پناه برده، دفع شر دشمنان را بخواهند… (۲۳) » ‏

 
و) مروری بر دعاهای صحیفه ‏

صحیفه سجادیه تنها شامل راز و نیاز با خدا وبیان حاجت در پیشگاه وی نیست، بلکه ‏دریایی بیکران از علوم و معارف اسلامی است که طی آن مسائل عقیدتی، فرهنگی، ‏اجتماعی، سیاسی و پاره‏ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح و بیان ‏شده است. ‏

در بخش ارتباط با خداوند طبق مقتضای زمانهای مختلف و احوال گوناگون دعاهایی بیان ‏شده است، برخی دعاهای آن سالی یکبار، همچون دعای عرفه و وداع ماه رمضان، و ‏برخی هر ماه یکبار، مانند دعای دیدن هلال، و برخی در هفته و برخی برای هر شبانه روز ‏قرار داده شده است. ‏

صحیفه سجادیه مشتمل بر ۵۴ دعا است که فهرست عناوین آن بدین شرح است: ‏

‏۱٫ ستایش خداوند که با کلمه «حمد» شروع و با کلمه «حمید» پایان می‏یابد. ‏

‏۲٫ درود بر محمد و خاندان او. ‏

‏۳٫ درود و صلوات بر فرشتگان نگه دارنده عرش و سایر فرشتگان مقرب، همچون اسرافیل، ‏میکائیل، جبرئیل، روح، ملک الموت، منکر، نکیر و…. ‏

‏۴٫ درود و صلوات و درخواست رحمت‏برای پیروان و ایمان آورندگان به پیامبران. ‏

‏۵٫ دعای حضرت برای خود و دوستانش. ‏

‏۶٫ دعا هنگام صبح و شام. ‏

‏۷٫ دعا هنگامی که پیشامدها و حوادث مهمی پیش آید و نیز به هنگام غم و اندوه. ‏

‏۸٫ پناه بردن به خداوند از ناپسندیها، بدی اخلاق و کردارهای زشت و نکوهیده. ‏

‏۹٫ در اشتیاق به درخواست آمرزش از خداوند. ‏

‏۱۰٫ پناه بردن به درگاه خداوند. ‏

‏۱۱٫ درخواست عاقبت‏به خیری. ‏

‏۱۲٫ اقرار به گناه و درخواست توبه و بازگشت. ‏

‏۱۳٫ درخواست‏حوائج از خداوند. ‏

‏۱۴٫ هنگامی که انسان ستمی می‏بیند و یا از ستمکاران کار ناخوشایندی می‏بیند. ‏

‏۱۵٫ هنگام بیماری، اندوه و گرفتاری. ‏

‏۱۶٫ درخواست عفو از گناهان و عیبها. ‏

‏۱۷٫ درخواست دفع شر شیطان و پناه بردن به خداوند از دشمنی و مکر او. ‏

‏۱۸٫ دعا پس از رفع خطر و برآورده شدن سریع حاجت. ‏

‏۱۹٫ درخواست‏باران هنگام خشکسالی. ‏

‏۲۰٫ درخواست مکارم اخلاق و کردارهای پسندیده از خداوند. ‏

‏۲۱٫ دعا هنگام حزن و اندوه. ‏

‏۲۲٫ دعا هنگام رنج و سختی و دشوار شدن کارها. ‏

‏۲۳٫ دعا هنگام درخواست تندرستی و سپاس بر آن. ‏

‏۲۴٫ دعا برای پدر و مادر. ‏

‏۲۵٫ دعا درباره فرزندان. ‏

‏۲۶٫ همسایگان و دوستان. ‏

‏۲۷٫ دعا برای رزمندگان و مرزداران کشور اسلامی. ‏

‏۲۸٫ هنگام پناه بردن به خدا. ‏

‏۲۹٫ دعا هنگام تنگدستی. ‏

‏۳۰٫ کمک خواستن بر پرداخت قرض. ‏

‏۳۱٫ توبه و بازگشت‏به خدا. ‏

‏۳۲٫ دعا بعد از نماز شب. ‏

‏۳۳٫ درخواست‏خیر و نیکی. ‏

‏۳۴٫ دعا هنگام گرفتاری به بلا و یا هنگامی که مبتلا به گناهی را می‏بیند. ‏

‏۳۵٫ خشنودی از خداوند هنگام دیدن دنیا داران. ‏

‏۳۶٫ دعا هنگامی که انسان به ابرها می‏نگرد و رعد و برق آسمان را مشاهده می‏کند. ‏

‏۳۷٫ اعتراف به ناتوانی از ادای شکر الهی. ‏

‏۳۸٫ دعای عذر خواهی از کوتاهی در ادای حقوق بندگان. ‏

‏۳۹٫ درخواست عفو و رحمت الهی. ‏

‏۴۰٫ دعا هنگام مرگ دیگران و یاد مرگ. ‏

‏۴۱٫ درخواست پرده پوشی و نگه داری از گناه. ‏

‏۴۲٫ هنگام ختم قرآن. ‏

‏۴۳٫ هنگام دیدن هلال ماه. ‏

‏۴۴٫ دعای اول رمضان. ‏

‏۴۵٫ دعای وداع ماه رمضان. ‏

‏۴۶٫ دعای روز عید فطر و جمعه. ‏

‏۴۷٫ دعای روز عرفه (نهم ذی حجه). ‏

‏۴۸٫ دعای روز جمعه و روز عید قربان. ‏

‏۴۹٫ دعا برای دفع مکر و شر شیطان. ‏

‏۵۰٫ ترس عاقلان از خدا. ‏

‏۵۱٫ تضرع و زاری در پیشگاه الهی. ‏

‏۵۲٫ اصرار به درخواست از خدای متعال. ‏

‏۵۳٫ در مقام کوچکی در پیشگاه الهی. ‏

‏۵۴٫ دعا برای دور شدن اندوهها. ‏

ح) نمی‌ از یم صحیفه ‏

اشاره شد که صحیفه تنها شامل راز و نیاز… نیست، بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی و ‏فرهنگی و عقیدتی نیز دارد. حضرت در ضمن دعاها، مباحث‏سیاسی بویژه مسئله ‏‏«امامت‏» و رهبری جامعه اسلامی را مطرح کرده که به نمونه‏هایی از آن اشاره می‏شود:


۱٫ امام سجاد علیه السلام در دعای بیستم (دعای مکارم الاخلاق) چنین می‏گوید: ‏

‏«خدایا! بر محمد و آل او درود بفرست و مرا بر آنکه بر من ستم روا دارد، دستی (نیرویی) ‏و بر آنکه با من ستیزه جوید، زبانی [و برهانی] و بر کسی که با من دشمنی و عناد ورزد، ‏پیروزی عطا کن، و در برابر آن کس که نسبت‏به من، به حیله گری و بد اندیشی بپردازد ‏راه و تدبیر و در برابر کسی که بر من آزار رساند، نیرو عنایت کن و در برابر عیب جویانی که ‏بر من عیب جویی و ناسزا گویی می‏کنند، توان تکذیب [و رد سخنان آنها] و در برابر خطر ‏تهدید دشمنان، به من امنیت عطا فرما…» (۲۴) ‏

در واقع، این بخش از دعا شکوائیه‏ای است از حضرت در برابر زورگوییهای حکومت و ‏کارگزاران عبدالملک; نظیر «هشام بن اسماعیل مخزومی‏» حاکم مدینه، و از این جهت‏بار ‏سیاسی دارد. ‏

 
‏۲٫ در دعای چهل و هشتم که مربوط به عید قربان و روز جمعه است، چنین می‏خوانیم: ‏

‏«خدایا! این مقام [خلافت و رهبری امت که اقامه نماز جمعه و عید و ایراد خطبه از شئون ‏آن است] مخصوص جانشینان و برگزیدگان تو، و این پایگاهها، از آن امنای تو است، که ‏آنان را در رتبه بالایی قرار داده‏ای، ولی ستمگران [همچون خلفای اموی] آن را به زور، ‏غصب و تصاحب کرده‏اند… تا آنجا که برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و مقهور [و مجبور به ‏سکوت] گشته‏اند، در حالی که می‏بینند احکام تو تغییر یافته، کتاب تو از صحنه عمل دور ‏افتاده، فرائض و واجبات دستخوش تحریف گشته، و سنت (و راه و رسم) پیامبرت متروک ‏گشته است. خدایا! دشمنان بندگان برگزیده‏ات از اولین و آخرین و همچنین اتباع و ‏پیروانشان و همه کسانی را که به کارهای آنان راضی هستند، لعنت کن و از رحمت‏خود ‏دور ساز….» (۲۵) ‏

در این دعا امام سجاد علیه السلام با صراحت از مسئله امامت و رهبری امت که ‏اختصاص به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارد و غصب شدن آن توسط ‏ستمگران یاد می‏کند و بدین ترتیب، مشروعیت‏حکومت‏بنی امیه و حتی خلفای اول را ‏نفی می‏کند. ‏

 
‏۳٫ در دعای عرفه (دعای چهل و هفتم) چنین می‏گوید: «پروردگارا! درود فرست‏به پاک‏ترین ‏افراد خاندان پیامبر که آنان را برای رهبری امت و اجرای اوامر خود برگزیده‏ای و آنان را ‏خزانه داران علمت، نگهبانان دینت، جانشینان خود در زمین، و حجتهای خویش بر بندگانت ‏قرار داده‏ای، و به خواست‏خود، آنان را از هر گونه پلیدی یکباره پاک کرده‏ای و آنان را وسیله ‏ارتباط با خود و راه بهشت‏خویش قرار داده‏ای… خدایا! تو در هر زمان دین خود را به وسیله ‏امامی تایید فرموده‏ای که او را برای بندگانت رهبر و پرچمدار، و در جهان گیتی مشعل ‏هدایت قرار داده‏ای، پس از آنکه او را با ارتباط غیبی، با خود مرتبط ساخته‏ای و او را ‏وسیله خشنودی خود قرار داده‏ای و پیروی از او را واجب کرده‏ای، و از نافرمانی او بیم ‏داده‏ای، و به اطاعت از اوامر و پذیرش نهی او دستور داده‏ای، و مقرر داشته‏ای که هیچ ‏کس از او سبقت نگیرد، و هیچ کس از پیروی او واپس نماند [و سرپیچی ننماید]… (۲۶).» ‏

حضرت در این دعا با بیان نقش و موقعیت ویژه رهبران الهی و امامان از خاندان نبوت و ‏امتیازهای آنان با دقت تمام شروعیت‏حکومت زمامداران وقت را نشانه رفته و نشان داده ‏است که مشروعیت‏حکومت‏با انتخاب الهی به دست می‏آید، نه از طریق زور و قدرت و نه ‏حتی از راه جمع آوری آرای مردم. ‏

 
حسن ختام کلام را گوشه‏ هایی از دعای آن حضرت برای مرزداران و هشدارهایی که بیان ‏می‏فرماید، قرار می‏دهیم: ‏

‏۴٫ در دعای بیست و هفتم چنین آمده: «خدایا! بر محمد و آلش درود [و رحمت] فرست و ‏مرزهای مسلمانان را به عزت خویش نفوذ ناپذیر گردان و مرزداران را با قدرت خویش تقویت ‏فرما و عطایای آنها را از [خزانه] توانگری خود سرشار ساز. ‏

بارالها! بر محمد و آل محمد درود فرست و عده [مرزداران] را افزون نموده، اسلحه آنها را ‏بران، حوزه‏های آنان را حراست نمای و نقاط حساس جبهه‏های آنان را محکم کن و در بین ‏آنها الفت [و همکاری] قرار ده و کارشان رابه خوبی روبه راه کن… و مشکلاتشان را با ‏نصرت خویش حل نموده، با پایداری و صبر تقویتشان کن، و چاره جوییهای دقیق [به ‏ایشان برای مقابله با دشمن] بیاموز… و هنگام برخورد با دشمن فکر دنیای فریبنده را از ‏یادشان ببر و اندیشه ثروت اندوزی و جمع مال را از دلهای آنها بزدای… و با عشق به ‏آخرت و بهشت دمسازشان کن…. (۲۷) » ‏

‏۱) محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، (تهران، مکتبه الصدوق)، ۱۳۸۱ ه. ق، ج‏۱، ‏ص‏۴۶۷، و شیخ مفید، الارشاد، (قم، مکتبه بصیرتی)، ص‏۲۵۶٫ ‏

‏۲) سید محمد رضا حسینی جلالی، تدوین السنه الشریفه، (مکتب الاعلام الاسلامی، ‏قم، ۱۴۱۸ق، ص‏۱۵۱). ‏

‏۳) علی بن شعبه، تحف العقول، (بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۳۹۴ق)، ص‏۲۵۵٫ ‏

‏۴) ابوالعباس نجاشی، رجال النجاشی، (قم، مکتبه الداوری)، ص‏۱۱۶٫ ‏

‏۵) الکافی، (دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۶)، ج‏۸، ص‏۱۷٫ ‏

‏۶) رجال النجاشی، همان، ص‏۱۵۷٫ ‏

‏۷) همان، ص ۱۱۵ – ۱۱۶٫ ‏

‏۸) آقا بزرگ تهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، (تهران، المکتبه الاسلامیه)، ج‏۱۵، ‏ص‏۱۸ – ۱۹٫ ‏

‏۹) صحیفه سجادیه، ترجمه سید صدرالدین بلاغی، با مقدمه‏ای از آیت الله مرعشی ‏نجفی، (تهران، دارالکتب الاسلامیه)، ص‏۹ مقدمه. ‏

‏۱۰) ر. ک: سلیمان بن ابراهیم قندوزی، ینابیع الموده، (نجف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۸۴ ه. ‏‏۱۹۶۵ م) ج‏۱ – ۲، ص‏۵۹۹٫ ‏

‏۱۱) مقدمه آیت الله مرعشی بر صحیفه سجادیه، (همان)، ص‏۸ – ۹، مقدمه. ‏

‏۱۲) همان، ص‏۲۷ – ۲۹ مقدمه، با تلخیص و تغییر. ‏

‏۱۳) الذریعه، همان، ج‏۱۵، ص‏۱۸ – ۱۹٫ ‏

‏۱۴) ینابیع الموده (همان)، ص‏۵۹۹٫ ‏

‏۱۵) مقدمه آیت الله مرعشی نجفی بر صحیفه، (همان)، ص‏۴۶ مقدمه. ‏

‏۱۶) الذریعه، (همان)، ج‏۳، ص ۳۴۵ – ۳۵۹٫ ‏

‏۱۷) مانند ترجمه الهی قمشه‏ای، فیض الاسلام، ابوالحسن شعرانی، محمد آیتی، و ‏ترجمه سید احمد فهری و حسین انصاریان و…. ‏

‏۱۸) همان، ص‏۳۴۵ – ۳۵۹ و ر. ک: مقدمه آیت الله مرعشی نجفی، (همان)، ص‏۳۳ – ۳۵ ‏مقدمه. ‏

‏۱۹) همان، ص‏۴۱ – ۴۳٫ ‏

‏۲۰) همان، ص‏۱۳ مقدمه. ‏

‏۲۱) همان، ص‏۳۷ مقدمه، و ر. ک: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، (قم، مؤسسه امام ‏صادق علیه السلام)، ص‏۲۷۰ – ۲۷۱٫ ‏

‏۲۲) ینابیع الموده، (همان)، ص‏۵۹۹ – ۶۳۰٫ ‏

‏۲۳) مقدمه آیت الله مرعشی بر صحیفه، (همان)، ص‏۴۳ – ۴۵٫ ‏

‏۲۴) صحیفه سجادیه، (همان)، ص‏۱۰۲ – ۱۰۳٫ ‏

‏۲۵) همان، ص‏۲۸۱ – ۲۸۲٫ ‏

‏۲۶) همان، ص‏۲۵۴ – ۲۵۶٫ ‏

‏۲۷) همان، ص‏۴۰ – ۴۱، دعای ۴۱٫ ‏

برگرفته از تبیان

درباره امیدواران

مشاهده بیشتر

emam sajad2

چهل حدیث گهربار از حضرت زین العابدین‏

۱ – قالَ الاْ مامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین عَلَیْهِ السَّلامُ: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ …