جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه
خانه / مناسبت ها / لیله القدر / درهای گشوده آسمان؛ برای گناهکارترین مردم

درهای گشوده آسمان؛ برای گناهکارترین مردم

خداوند مهربان در میان روزهای دنیا، روزهایی را مقرر فرموده اند که حکم دور برگردان در بزرگراه را داشته، روزهایی که آدمی میتواند با خدای خود تجدید میثاق کرده و رابطه میان خود و خدای خویش را اصلاح کند. در این روزها در رحمت خداوندی به روی همه باز است و خداوند به روی همگان لبخند می زند از درستکار تا گنهکار.

فرصت را از دست نده

عده ای به بهانه گناهکار بودن چشم امید به روی این شبها بسته و به این بهانه خود را از برکت الهی دور می سازند در حالی که خداوند در این شبها بیشتر چشم انتظار بندگان گنهکارش است، تا با آغوش باز از آنها استقبال کرده و با کمال رضایت گناهانشان را محو سازد.

 در روایت هست که وقتى بنده، توبه نصوح مى‏کند، خداى تعالى، او را دوست مى‏دارد و در دنیا و آخرت، آن گناه را بر او مى‏پوشانَد. راوى پرسید که: چگونه مى‏پوشاند؟ فرمود که: از خاطر فرشته‏ها مى‏بَرد گناهان او را که نوشته‏اند. و به اعضا و جوارح او مى‏فرماید که: بپوشانید گناهان او را و گواهى مدهید. و به آن مواضعى از زمین که در آن جا معصیت کرده، مى‏فرماید که: گناهان او را پنهان کنید. (منهج الیقین (شرح نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان) / ۴۳۷ )

 پس بر گناهکاران است که شتاب کرده و فرصت را از دست ندهند چرا که فرصت مانند ابر گذرنده مى‏گذرد، پس فرصتهاى نیکو را از دست ندهید. (ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیض الإسلام) /ج ۶) رسول خدا (صلوات الله علیه )

 در وصیت خود به على علیه السلام فرمود: یا على! شتاب کن و غنیمت شمار چهار چیز را پیش از چهار چیز: ۱- جوانیت را پیش از پیرشدنت ۲- تندرستیت را پیش از مریض‏شدنت ۳- بى‏نیازیت را پیش از فقیرشدنت ۴- زندگیت را پیش از مردنت. (جهاد النفس وسائل الشیعه / ترجمه صحت    /۳۶۳)    

شب قدر فرصتی طلایی است دری است که به روی تمام بندگان خدا باز شده تا بدان واسطه رابطه ایی جدید با خدا آغاز کرده و تقدیر نیکوتری برای خویش رقم زنند.

 پیامبر «صلوات الله علیه »فرمودند: کسى که در نیکى و خیرى بر او گشوده شود، باید آن را غنیمت شمارد، چه نمى‏داند که چه وقت بر روى او بسته خواهد شد. (الحیاه / ترجمه احمد آرام/ج‏۱ /۵۶۶)

خداوند در رحمت خویش را در شبهای قدر باز گذارده دری که به روی همگان باز است، استثنایی وجود ندارد و چه بسا که نیاز خطاپیشگان بیش از نکوکاران بوده و همین شبها اسبابی است که خداوند برای بازگشت آنان فراهم نموده. امروز این در باز و عمرمان به دنیا است شاید سال بعد دستمان از دنیا کوتاه باشد پس فرصت را غنیمت شمرید و کار امروز را به فردا وا مگذارید.

تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است

ناامید از رحمت حق مباش

عده ای ناامید از رحمت حق، از فیض شبهای قدر نیز خود را محروم  می دارند و به این بهانه که امیدی به بخشش و توجه و عنایت خداوند نیست، به حال غفلت شب را به صبح می رسانند غافل از آنکه خداوند به حضور ایشان در احیاء و شنیدن صدای آنان مشتاق تر است.

 حدیث قدسی است که خداوند می فرمایند:

اگر آنهائی که به من پشت کرده اند می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شد. ( اصرار صلوه صفحه/  ۱۹)

و چه سخنی گویاتر از کلام الله که: «همانا خداوند دوست دارد. توبه‏کنندگان را و دوست دارد پاکیزگى‏جویان را»

(سوره بقره آیه ۲۲۲)

پس هر که خدا او را دوست دارد عذابش نکند. ( أصول الکافی / ترجمه مصطفوى/  ج‏۴ / ۱۶۵ )

خدا در این شبها در انتظار است، انتظار تک تک ما را می کشد چه خوب باشیم و چه بد.   

ناامیدی از رحمت حق بزرگتر از گناه انجام شده

در روایت آمده که حضرت سجّاد علیه السّلام دیدند یک نفر اهل «زهوى» به‏ خاطر دیوانگى مى‏خندید، پرسید: چرا چنین مى‏کند؟ گفتند: کسى را کشته و از خوف خدا دیوانه شده است فرمود: ناامیدى او از رحمت خداوند، گناه بیشترى از قتلى که مرتکب شده دارد. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى /ج‏۱/ ۲۷۹)

 با این اوصاف می توان به مهربانی و بخشندگی خداوند پی برد خداوندی که از مادر به انسان مهربانتر بوده و بیش از او خیر و صلاحش را خواهان است که چگونه در رحمت و بخشایش خویش را به روی همگان باز گذارده و همه را به میهمانی خویش دعوت می کند. یکبار برای امتحان هم که شده قدم به میهمانی اش گذار و لحظه ای در این شب عزیز با خدای خود خلوت کرده و راز دل با او بگو و بدان در آخر آرامشی نصیبت می شود که با تمام وجود حسش خواهی کرد.
با خدای خوبمان صمیمی شویم

تا دیروز هر چه بودی گذشت امروز روز دیگری است، امشب شبی است که خداوند بهانه بازگشت را در اختیار بندگانش قرار داده، در خانه را نیز باز گذاشته، همه دعوتند، نیاز نیست تمام شب را بیدار باشی و خود را ملزم به خواندن دعا کنی ،کافیست خلوتی داشته باشی با خدای خوبمان، خلوت کردن و با زبان مادری از گذشته و دیروز و آینده و فردا با او سخن گفتن است. به قول معروف «هر چه میخواهد دل تنگت بگو»

فقط امیدوار باش و یقین بدار او صدایت را شنیده و بی شک پاسخ خواهد گفت و شاید همان لحظه پاسخ را داده و تو از آن غافل بوده ایی. و بدان همین که  زمانی، حتی برای چند دقیقه از خوابت زده و رنج بیداری را تحمل نموده ایی، خود شاهدی است که او دوستت دارد و صدایت برایش شیرین است و خواسته که بخوانیش هر چقدر هم که  بار گناهت کمر شکن و طاقت فرسا بوده باشد.

 
اى داده مرا رحمت خاصّ تو نوید

خواهم که کنى نامه من پاک و سفید

هرچند که از بیم تو لرزد تنم چون بید

هرگز نبرم  ز   فیض   عام   تو     امید

 

برگرفته ار سایت تبیان

منابع

۱)معراج السعاده/ مرحوم نراقی

۲) اصرار صلوه /امام خمینی (ره)

۳) إرشاد القلوب / ترجمه سلگى /ج‏۱

۴) أصول الکافی / ترجمه مصطفوى/  ج‏۴

۵) الحیاه / ترجمه احمد آرام  /  ج‏۱

۶) جهاد النفس وسائل الشیعه / ترجمه صحت

۷) ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیض الإسلام) /ج ۶

۸) منهج الیقین (شرح نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان)

۹) دیوان امیرالمومنین علیه اسلام / میبدی و زمانی

درباره امیدواران